OSTVARENI REZULTATI PROJEKTA DOSTIZANJE EVROPSKIH STANDARDA U EKONOMSKOM OSNAŽIVANJU RANJIVIH GRUPA
Kroz realizaciju projekta „Dostizanje Evropskih standarda u ekonomskom osnaživanju ranjivih grupa“ koji je u proteklih devet meseci sprovodilo Udruženje građana Centar za inkluziju i održivi razvoj iz Vladičinog Hana u okviru Regionalnog programa lokalne demokratije na Zapadnom Balkanu 2 (ReLOaD2) koji finansira Evropska unija (EU), a sprovodi Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) realizovane su aktivnosti koje su imale za cilj veći broj dece iz marginalizovanih društvenih grupa koja su upisana i redovno pohađaju vrtić.
Implementacija projekta je započela 10. oktobra 2022.godine a tokom 9 meseci implementacije projekta, direktni korisnici su učestvovali u programima osnaživanja i podsticanja za što većim uključivanjem svoje dece u predškolski sistem vaspitanja i obrazovanja.
Finansiranje projekta je odobreno u okviru sprovedenog Javnog poziva koji su zajedno sproveli Opština Vladičin Han i Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) i na koji su mogle da se prijave organizacije civilnog društva sa svojim programima/projektima iz oblasti:
- Ljudska i manjinska prava, društvena briga o osetljivim kategorijama i mladima na teritoriji opštine Vladičin Han
- Zaštita i unapređenje životne sredine i održivi ruralni razvoj na teritoriji opštine Vladičin Han,
- Omladinska politika, aktivizam i mobilnost mladih.
Projekat koji je sprovodilo Udruženje građana Centar za inkluziju i održivi razvoj odnosil se na oblast Ljudska i manjinska prava, društvena briga o osetljivim kategorijama i mladima na teritoriji opštine Vladičin Han.
Previđeni rezltati projekta su:
- Bolja informisanost roditelja i staratelja dece iz društveno osetljivih grupa na teritoriji Opštine Vladičin Han o benefitima, značaju i mogućnostima korišćenja predškolskih usluga;
- Pružana pomoć porodicama iz osetljivih društvenih grupa za unapređenje roditeljskih kompetencija
- Povećan obuhvat dece iz društveno osetljivih grupa u predškolski sistem vaspitanja i obrazovanja
a kroz realizaciju aktivnosti:
- Informativna i medijska kampanja kroz posete porodicama, podele informativnih brošura i medijsku promociju projekta.
- Radionice sa roditeljima dece uzrasta za vrtić ili koja će ubrzo biti uzrasta za vrtić. Radionice imaju za cilj ekonomsko osnaživanje roditelja kao i razvoj roditeljskih kompetencija.
- Uključivanje dece koja ne pohađaju vrtić u sistem predškolskog obrazovanja i vaspitanja putem kratkih diversifikovanih programa koja se sprovod svakodnevno uz nadzor Predškolske ustanove.
Problem kojim se bavio ovaj projekat je nedovoljno učešće u obrazovnom sistemu dece iz porodica koje pripadaju ranjivim i marginalizovanim grupama. Ovaj projekat je bio usmeren na predškolsko obrazovanje i na ranu socijalizaciju dece kroz obrazovni sistem kao najbolji način za otklanjanje problema koji se javljaju tokom osnovnog obrazovanja i daljeg nastavka obrazovanja.
Opšti cilj projekta je dugoročno i održivo povećanje učešća dece iz marginalizovanih i ranjivih društvenih grupa u sistemu obrazovanja, kroz osnaživanje roditelja i porodica dece najmlađeg uzrasta, tj. od rođenja nadalje, za stvaranje uslova za razvoj dece, kroz podizanje svesti o značaju stimulacije u periodu ranog razvoja kod kuće i kroz obezbeđivanje pristupa odgovarajućim uslugama u zajednici.
Specifični ciljevi Projekta su: 1. Unapređenje dostupnosti predškolskih usluga za decu iz osetljivih društvenih grupa; 2. Pravičnost: doprineti ostvarivanju jednakih mogućnosti za učenje i razvoj dece iz osetljivih društvenih grupa i 3. Obezbeđivanje podrške porodicama za razvoj roditeljskih kompetencija;
Ciljna grupa projekta su bila deca predškolskog uzrasta iz ranjivih i marginalizovanih društvenih grupa i njihovi članovi porodica.
U fokusu projektnih aktivnosti su bili roditelji odnosno porodice dece uzrasta za vrtić, iz ranjivih i marginalizovanih grupa, koji su se kroz projektne aktivnosti animirali i podsticali da svoju decu u što ranijem uzrastu upisuju u vrtić i time uključuju u sistem obrazovanja od malih nogu što će doprineti njihovim većim uspesima u osnovnom obrazovanju ali i doprineti nastavku obrazovanja posle osnovnog.
Projekat je bio skoncentrisan na osnovne probleme koje ove porodice imaju a to su : 1. nedovoljna informisanost o značaju upisa njihove dece u vrtić i koji je doprinos rane socijalizacije ukupnom razvoju dece i doprinos boljem uspehu tokom školovanja. 2. loša materijalna situacija zbog nezapošljenosti, koja uzrokuje nemotivisanost za uključivanje dece u obrazovni sistem.
Direktni korisnici projekta odnosno lica koja su bila direktno uključena u projektne aktivnosti ili su imala direktnu korist od realizacije projekta su bili: roditelji dece romske nacionalnosti uzrasta za vrtić; siromašne porodice koje žive u zabačenim i nerazvijenim selima na teritoriji Opštine Vladičin Han koji imaju decu uzrasta za vrtić; domicilna romska deca od 3-5,5 godina; deca iz siromašnih i socijalno ugroženih porodica uzrasta 3-5,5 godina; nezapošljena lica koja će biti angažovana na projektu u radu sa korisnicima.
Indirektni korisnici odnosno lica koja su takođe imala koristi od realizacije Projekta ali u nekom dugoročnom periodu nakon realizacije projekta su bili zaposleni u sistemu predškolskog obrazovanja i vaspitanja i socijalne zaštite na teritoriji Opštine Vladičin Han.
Projektne aktivnosti su bile podeljene u tri osnovna segmenta:
1.Podizanje svesti roditelja i porodica, ali i šire društvene zajednice, o značaju što većeg procenta upisane dece u predškolski sistem vaspitanja i obrazovanja putem obilaska porodica u njihovim domaćinstvima, kroz medijsku kampanju ali i kroz direktan rad sa roditeljima putem radionica razvoja roditeljskih kompetencija i psihološke podrške.
2.Ekonomsko osnaživanje roditelja putem povećanja njihove zapošljivosti, povećanja stepena kvalifikacija i poslovnih veština, jačanje samopouzdanja prilikom kontakta sa poslodavcima, prezentovanje načina za pronalaženje slobodnih mesta ali i mogućnosti samozapošljavanja i pokretanja sopstvene poslovne delatnosti. Posebno će se raditi na ekonomskom osnaživanju žena.
3.Treći segment aktivnosti se nadovezuje na prethodna dva i doprinosi njihovoj boljoj realizaciji. Poseban inovativni doprinos ovog projekta je taj što je roditeljima dece uzrasta od 3-5,5 godina, koji su bili učesnici projekta, data mogućnost da svoju decu uključe u sistem predškolskog obrazovanja i vaspitanja kroz učešće u kratkim diversifikovanim programima koji su razvijeni tokom implementacije ovog projekta u saradnji i uz nadzor predškolske ustanove „Pčelica“. Najbitniji doprinos ove aktivnosti je bio što je data mogućnost roditeljima da sami uvide značaj koji će pohađanje vrtića dati razvoju njihove dece i omogućiti roditeljima a posebno majkama da vreme dok su im deca u vrtiću iskoriste za aktivnosti na svom zapošljavanju.
Težnja projektnih aktivnosti je bila osnaživanje porodica kroz direktan rad sa roditeljima dece predškolskog uzrasta i aktivnosti u kojima se radi sa decom, odnosno u kojima se pruža mogućnost roditeljima da svoju decu upišu u vrtić ali zbog nezapošljenosti ne ispunjavaju uslove za upis.
Rad sa porodicama se zasnivao na psihološkom osnaživanju i jačanju socijalne inkluzije u društvo a posebno na što ranijem uključivanju dece u predškolski sistem, kao i na ekonomskom osnaživanju kroz povećanje zapošljivosti i lakšeg dolaženja do posla. Kroz ovaj projekat su njihova deca imala prilike da pohađaju vrtić kroz kratke diversifikovane programe usklađene sa planom i programom rada predškolske ustanove. Na taj način su porodice uvidele direktnu i konkretnu korist od toga što njihova deca pohađaju vrtić, a podsticala se i rana socijalizacija dece s obzirom da su u pitanju vrlo zatvorene i u mnogim slučajevima socijalno isključene porodice sa margina društva.
Dva nezapošljena lica, vaspitači, koja su u okviru realizacije projekta bila angažovana za rad sa decom su dobili priliku za radno angažovanje i sticanje iskustva u oblastima za koje su školovani.
INDIREKTNI KORISNICI:
- Nastavno osoblje i stručni saradnici u predškolskoj ustanovi „Pčelica“ : Kroz učešće u ovom projektu, i mogućnost za angažovanje dodatnog osoblja za rad sa decom koja je obezbeđena iz budžeta projekta, ustanova je dobila priliku da ojača svoje kapacitete i da lakše prevaziđe prepreke za uključivanje dece iz ranjivih i marginalizovanih društvenih grupa.
- Nacionalna služba zapošljavanja i Centar za socijalni rad su pojačali rad sa korisnicima projekta kroz povećanje njihove zapošljivosti od pomoći u procesu prijave na evidenciju nezapošljenih Nacionalne službe zapošljavanja, do učešća u obukama prekvalifikacije i dokvalifikacije, aktivnom traženju posla, ostvarivanju prava na socijalnu pomoć, učešće u donatorskim programima ekonomskog osnaživanja, učešće u programima sprečavanja konflikata u porodici, pravilnog odgajanja dece i sl.
Realizacija projekta se završava 10.jula 2023. godine.
Projekat „Dostizanje Evropskih standarda u ekonomskom osnaživanju ranjivih grupa“ sprovodi Centar za inkluziju i održivi razvoj. Inicijativa je deo Regionalnog programa lokalne demokratije na Zapadnom Balkanu 2 (ReLOaD2) koji finansira Evropska unija (EU), a sprovodi Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP).21